Nya bron ska trygga Göteborgarnas älvförbindelse

I oktober levererade Cementa 950 ton anläggningscement till den nya älvförbindelsen Hisingsbron som byggs mellan Hisingen och fastlandet i Göteborgs centrala delar. Bron ska ersätta Götaälvbron som i snart 80 år varit göteborgarnas länk mellan stadens delar. Den nya bron är en del av Göteborgs stadsutveckling och ska stå klar till Göteborgs 400-årsjubileum 2021.

– Vi startade upp leveransen av cement en fredagskväll i oktober och hela leveransen var klar redan på lördagskvällen. Allt gick galant, säger Mikael Odlöw, vice försäljningschef på Cementa.

Det var en ovanligt stor leverans av anläggningscement som lämnade Cementas depå i Köping för att bli brobetong i Skanskas betonganläggningar Vikan på Hisingen och i den toppmoderna anläggningen i Ale utanför Kungälv.

Oskar Holmberg, produktionschef på Skanska Industrial Solutions AB.

– Det är ett infrastrukturprojekt med en mycket central placering och en oerhört trafikerad sjöfartsled. Det ger oss stora logistikutmaningar, säger Oskar Holmberg, produktionschef på Skanska Industrial Solutions AB.

Nya behov för den moderna göteborgaren

Den gamla befintliga bron är en stålkonstruktion som mer eller mindre är uttjänt. Den nya bron ska möta samhällets behov idag och rustas för såväl spårväg och tung transport och även tillgodose behovet för gång- och cykeltrafikanter.

– I det här projektet har vi högt ställda krav på betongens egenskaper. Vi har speciella krav på livscykel och hur långt till exempel klorider och salter får tränga in i betongen. Det i sin tur innebär utökad, avancerad provning. Vi tar fram specialrecept unika för just detta projekt. För att bygga hållbart jobbar vi också hårt för att minska naturgrusanvändningen i projektet och använder helkrossballast i stor utsträckning, säger Oskar Holmberg. 

Tekniskt utmanande projekt 

Skanska har tillsammans med MT Højgaard på totalentreprenad fått uppdraget av Göteborgs Stad. Bron är en så kallad lyftbro i stål och betong som ska binda samman de båda älvstränderna. Arbetet är tekniskt utmanande med komplicerad grundläggning, bland annat på grund av de många kringliggande bostäderna.

– Det är stora gjutetapper med höga volymer, vilket kräver minutiös planering i logistikkedjan. Något vi löser väldigt bra tillsammans med Cementa. Ibland stöter man såklart på utmaningar, men de löser vi snabbt. Även konsortiet Skanska och MT Højgaard är mycket nöjda, förklarar Oskar Holmberg.

Skanska betong och Cementa har arbetat nära varandra länge. Man är överens om att en god dialog och lokal närvaro på marknaden är avgörande för ett gott samarbete.

– Med täta avstämningsmöten där både säljare och tekniker är med, kan vi långsiktigt planera våra kommande arbeten, säger Oskar Holmberg. 

Vad är nästa steg? 

Vi fortsätter arbetet snart är vi halvvägs in i projektet, och har just kommit ovanför vattenytan. Nu börjar vi med de synliga delarna där vi använder vit, infärgad betong, ett önskemål från arkitekterna. Det är kul tycker jag, att man inte bara ser till funktion utan även till estetik. Men det ställer förstås höga krav på oss som leverantörer att få fram den korrekta färgen, avslutar Oskar Holmberg. 

Hisingsbron ska bidra till goda kommunikationer i staden, samt vara ett landmärke för Göteborgs stad.


Fakta om Hisingsbron

  • Segelfri höjd på 12 meter och 28 meter i öppet läge.
  • Broöppning tar 8 minuter.
  • De fyra pylonerna sträcker sig upp mot cirka 35 meter över vattenytan.
  • Brobredd 40 meter (till skillnad från Götaälvbrons 27 meter).
  • Brolängd totalt 1 380 meter, räknat med samtliga delar på land. Brodelen över Göta Älv är 440 meter.
  • Bron har två fordonstrafikfält i vardera riktningen, ett körfält för kollektivtrafik i vardera riktningen samt dubbelriktade gång- och cykelbanor på båda sidor.
  • Bron har ett avancerat ljussättningssystem som belyser bron. Det kan anpassas till stadsevenemang.
  • Dissing+Weitling Architecture, Leonhardt, Andrä und Partner, Ljusarkitektur och ELU vann arkitekttävlingen med sitt bidrag Arpeggio.