Frågor och svar om ny cementterminal

Här samlar vi vanliga frågor och svar om Energihamnen. Saknar du något svar är du välkommen att kontakta oss.

Varför planerar Heidelberg Materials att flytta till Energihamnen?

Heidelberg Materials planerar att flytta till Energihamnen eftersom Lövholmen är utpekat som ett stadsutvecklingsområde av Stockholms stad. Andra platser för en cementdepå har studerats, men Energihamnen är den enda plats som uppfyller de nödvändiga kraven knutet till att det behöver vara industrimark med kajläge och järnvägsförbindelse. Därför har staden och Heidelberg Materials arbetat fram denna markanvisning i Energihamnen.

Vad är det som ska byggas i Energihamnen, och vad blir annorlunda jämfört med idag?

Den planerade verksamheten omfattar anläggande av ny kaj, hamnverksamhet samt depåverksamhet för lagring och hantering av cementprodukter. Det innefattar en silobyggnad och servicebyggnad/kontor. Idag finns en betongtillverkningsstation på platsen, som inte är inkluderad i denna ansökan. 

 

Det sker ingen tillverkning av cement på platsen utan det är enbart en mellanlagringstation för färdigt cement. Heidelberg Materials har idag 17 depåer runt den svenska kusten för att kunna försörja alla delar av landet med cement på relativt kort transportavstånd.

Hur mycket kommer verksamheten märkas i form av buller med mera?

Depå- och hamnverksamheten kommer att pågå dygnet runt och medför buller främst från fartygstrafik, lossning av fartyg och transporter. Depåverksamheten sker i slutna system och orsakar inte buller. Anläggningstiden kommer att pågå i cirka 2 år vilket periodvis kommer att innebära pålningsarbete. 

Hur ofta anländer cementfartygen?

Fartyg med cement från Slite på Gotland kommer normalt att anlöpa Energihamnen 2–3 gånger per vecka. Vid lossning kopplar fartygen oftast upp sig mot landström för en tystare och energieffektiv process. 

Hur påverkas vattnet och vattenkvaliteten?

Påverkan på vattenkvaliteten och eventuell grumling vid byggnation kommer att utredas och redovisas i den kommande miljökonsekvensbeskrivningen (MKB).

Kommer cementverksamheten att medföra utsläpp av partiklar?

Ingen damning förväntas eftersom cementet hanteras i helt slutna system från fartyg till silo och till lastbil. Lastningen av cementlastbilar sker inomhus med avdamningssystem för att minimera buller samt partiklar i luften. Alla moment kommer att övervakas.

Kommer trafiken i området att öka?

Transporter från cementdepån sker med lastbil eller tåg, och bidraget till områdets trafik bedöms vara marginellt i relation till den totala trafiken.

Måste silon vara 100 meter hög?

Eftersom tomten är betydligt mindre än den i Lövholmen så behöver vi bygga på höjden. Volymen (40 000 ton) krävs för att kunna säkerställa leveranstryggheten på cement.

Vad händer med stadsbilden?

Hela industriområdet Energihamnen genomgår en utveckling vilket kommer att innebära en förändrad stadsbild från vissa perspektiv. Detaljplanen ställer krav på arkitektonisk kvalitet och gestaltning.

Varför måste cementterminalen ligga i Energihamnen?

Energihamnen är den enda plats som uppfyller kraven, vilka är följande:

  • Området är planlagt för industriändamål och hamnverksamhet. 
  • Tillgång till djuphamn. 
  • Platsen ska vara centralt lokaliserad för effektiv distribution av cement till byggarbetsplatser i både norra och södra delen av Stockholmsregionen.
  • Den nya anläggningen ska kunna vara i drift innan den befintliga i Lövholmen avslutas. 
  • Det finns plats för silo med nödvändig lagringsvolym. 
  • Goda förutsättningar för lastbilstrafik och närhet till bra infrastruktur och trafikleder.
  • Järnväg med tillgång till järnvägsnätet
Har andra platser utvärderats för lokaliseringen?

Ja, andra platser som Södertälje och Nynäshamn har utvärderats, men de har avfärdats på grund av att de inte uppfyller de beskrivna kraven.

Vem bekostar flytten?

Flytten till Energihamnen kommer att bekostas av Heidelberg Materials.

Kan jag lämna synpunkter?

Tillståndsprocessen och möjligheten att inkomma med synpunkter pågick till och med den 31 maj 2024. Nästa steg är att ta hand om inkomna synpunkter och färdigställa ansökan som inkluderar MKB och teknisk beskrivning. Även om den formella samrådstiden är avslutad, så går det bra att höra av sig med frågor och funderingar. Kontakta oss här