EU:s system för handel med utsläppsrätter kommer även att gälla sjötransporter
Förväntas påverka cementindustrin
Från och med 2024 kommer EU:s system för handel med utsläppsrätter att gälla även för sjöfarten. I praktiken innebär det att fartyg över en viss storlek kommer att behöva köpa utsläppsrätter motsvarande 40 procent av sina utsläpp. Denna andel kommer att öka till 70 procent år 2025 och 100 procent år 2026.
Idag transporteras de flesta av våra varor i fartyg under gränsen 5 000 bruttoton, men det förväntas att utsläppshandelssystemet kommer att gälla även för fartyg under denna gräns under åren efter 2026.
Prisökning
I och med dessa nya kostnader kommer priset på sjötransporter inom EU och Sverige att öka, beroende på fartygens utsläpp.
Heidelberg Materials har under ett antal år förberett sig för att möta nuvarande och framtida utsläppskrav och vi arbetar med flera konkreta åtgärder för att minska våra utsläpp och därmed våra kunders transportkostnader. Vi har redan en modern flotta av cementfartyg som har en bättre miljöprestanda jämfört med den övriga marknaden. Våra två senaste fartyg släpper ut cirka 30% mindre CO2 per ton transporterad cement än sina föregångare.
Landström
Vi har installerat landström i flera hamnar i Sverige och Norge, vilket sparar hundratals ton diesel och CO2 varje år. Under de kommande åren kommer vi också att arbeta för att införa ny teknik som möjliggör utsläppsfria transporter till sjöss.