Anläggningscement FA smart val vid omfattande broprojekt

 För första gången används det klimatförbättrade cementet Anläggningscement FA vid ett större byggprojekt i Sverige.

Just nu är Sundsvall en enda stor byggarbetsplats. Ett nytt transportnav är på väg att ta form. Med hjälp av effektiva logistiska lösningar och kopplingar mellan sjöfart, tåg och lastbil ska Sundsvalls hamn öka sin attraktionskraft. En viktig del i pusslet består av broar, gamla som förstärks och nya som byggs.

För tre av nybyggena föll valet på Cementas Anläggningscement FA – ett cement med 14 procent flygaska och 4 % kalksten som sänker koldioxidutsläppen med 15 – 20 procent jämfört med det vanliga Anläggningscement. 

Gedigen gjutning

Totalt sett berörs flera broar i området. Just nu riktas blickarna mot den så kallade Bergsåkerstriangeln där två broar, båda cirka 100 meter långa, ska byggas bland annat för att järnvägen ska ledas om i just det området. Första gjutningen gjordes sommaren 2019 och sedan dess har åtta bottenplattor, fyra landfästen och fyra pelarstöd gjutits. Nästa steg blir att gjuta farbanan på den av broarna som går över Selångersån. Det innebär en gjutning på cirka 750 kubikmeter.

Rasmus Forsman, platschef, Swerock Sundsvall Betongfabrik.

 

– Det var ett krav från Trafikverket att ett klimatförbättrat cement skulle användas i det här projektet. Vi har känt oss trygga med produkten hela vägen, beständigheten har visat sig vara lika bra som hos klassiskt portlandscement, säger  Rasmus Forsman, platschef för Swerock Sundsvall Betongfabrik.

Test av hållfastheter

Han lyfter också fram de tester som bland annat gjorts på Cementas laboratorium Cementa Research i Slite på Gotland.

– En lärdom för oss har varit att vi verkligen märkt hur viktigt det har varit att göra testerna i god tid innan projektet ska starta. Det har gjort att vi kunnat testa olika hållfastheter och utvärdera löpande. 

Utmaningen med projektet har framför allt handlat om logistik, enligt Rasmus Forsman. Det har krävts god planering för att få leveranserna att hinna fram i rätt tid. Sedan den bredare implementeringen i början av 2020 finns Anläggningscement FA i alla Cementas depåer längs norrlandskusten, i Stockholmsområdet samt i Malmö vilket inte bara underlättar planering av leveranser utan också minskar transportavstånd. 

Klimatneutral betong

Johannes Pettersson är platschef för projektet hos Peab i Sundsvall. Han välkomnar Trafikverkets beslut att vid brobyggen använda cement som innehåller alternativa bindemedel istället för enbart klinker:

Johannes Pettersson, platschefen på PEAB

– Anläggningscement FA är ett viktigt steg på vägen för att klara målet om att klimatneutral betong ska användas överallt i Sverige år 2045. 

Att få vara först ut med att använda Anläggningscement FA i ett så pass stort projekt känns både roligt och utmanande, anser Johannes Pettersson.

– Vi har ju inte kommit i mål ännu, men vad jag hittills har sett av till exempel flytbarhet, konsistens och förekomst av sprickor står sig Anläggningscement FA väl jämfört med vanlig Anläggningscement.

Flygaska som bindemedel

Flygaskan som ingår i Anläggningscement FA är en restprodukt från kraftproduktion. Cementa utvärderar hela tiden aktuella och kommande alternativa bindemedel för din produktportfölj, för att kunna fortsätta tillverka och leverera cementprodukter med minskat klimatavtryck. 

Foto: Erik Mårtensson. Text: Ylva Carlsson

Fakta 

Bergsåker, Sundsvall.

Bergsåker, Sundsvall.

Bergsåker, Sundsvall.

Bergsåker, Sundsvall.

Bergsåker, Sundsvall.

Bergsåker, Sundsvall.

Bergsåker, Sundsvall.

Bergsåker, Sundsvall.