Anläggningscement FA – en del av att nå klimatmålen för Trafikverket
”Vi på Trafikverket tror att vi måste göra allt vi kan för att klara klimatmålen. Anläggningscement FA kan vara en del i en god start.” Det säger Arvid Hejll, brospecialist för investeringar på Trafikverket.
Det finns en målsättning att Sverige ska minska koldioxidtutläppen med 50 procent till år 2030. För att nå dit krävs en innovativ kraftansträngning från hela byggbranschen. Därför har Cementa lanserat Anläggningscement FA – en cement med 15 procent flygaska som sänker utsläppen med 15–20 procent jämfört med vanlig cement. Trafikverket undersöker tillsammans med Cementa möjligheten att använda Anläggningscement FA.
Forskning visar: Anläggningscement FA lika bra som klassisk cement
Trafikverket har länge haft en stor tilltro till den vanliga rena portlandscementen som togs fram på 80-talet. Samtidigt har det länge funnits restriktioner för brobyggande vilket har hindrat utvecklingen av alternativa cementblandningar. Med utvecklingen av cement som innehåller flygaska istället för klinker inledde Trafikverket diskussioner med Cementa för att se nya möjligheter.
– Den oro som vi hade innan restriktionerna ändrades handlade om huruvida cementen skulle få sämre beständighet. När vi tittade på forskning kring detta, och framför allt riskerna som kan uppstå med frost och armeringskorrosion, så kände vi oss trygga med att beständigheten inte påverkas negativt, säger Arvid Hejll, brospecialist för investeringar på Trafikverket.
För att verkligen säkerställa detta finansierade Trafikverket egen forskning för att få ytterligare bevis om hur cement med flygaska för brobygge kan påverkas i våra nordiska klimat med frost och saltning på vägar. Forskningen pågår delvis fortfarande, men en del är avslutad, och den stöder slutsatsen att beständigheten inte påverkas jämfört med vanlig cement för de inblandningsmängder som standarder tillåter.
Klimatmålen genomsyrar Trafikverkets verksamhet
Trafikverket använder i sina projekt en klimatkalkyl där de i alla skeenden av projekthanteringen vill arbeta förebyggande genom att ha utsläppsmål som entreprenörer och konsulter ska förhålla sig till. I takt med utvecklingen kommer de också att kontinuerligt skruvas åt. Detta menar Arvid Hejll är ett måste om man ska nå klimatmålen.
– Vi på Trafikverket tror att vi måste göra allt vi kan för att klara klimatmålen. Anläggningscement FA kan vara en del i en god start.
För att Trafikverket ska vara intresserade av att använda en produkt måste den vara likvärdigt bra och samtidigt bättre ur en miljösynpunkt.
– Skulle inte Anläggningscement FA hålla likvärdig beständighet skulle miljöförbättringen vara meningslös då du istället bara måste reparera och byta ut broar oftare, förklarar Arvid Hejll.
– Till 2030 är målet att vi ska vara nere 50 procent, och senare vid 2045 ska vi vara helt klimatneutrala. Så våra klimatambitioner på Trafikverket genomsyrar egentligen all investeringsverksamhet.
Första bron med Anläggningscement FA
Men att använda Anläggningscement FA handlar inte bara om en entreprenörs goda vilja, det måste också passa bra rent geografiskt. Antalet cementdepåer som håller cement med flygaska är få jämfört med traditionell cement. Arvid Hejll tror dock att vi snart ser en bro byggas med Anläggningscement FA i Sverige.
– Vi är bara månader bort från att använda Anläggningscement FA i Trafikverkets första bro. Det kommer säkert ske redan innan sommaren, berättar Arvid Hejll.
Text: Christoffer Bertzell Foto: Malin Christenson