2022 blir leveransprognoserna bättre och säkrare
Mer träffsäkra prognoser och effektivare transportplanering av cementleveranser blir resultatet av den nya prognosportalen som lanseras första kvartalet 2022.
– Vi har arbetat alldeles för länge med att göra manuella prognoser över cementbehovet. Nu tar vi ett efterlängtat steg framåt och förbättrar våra rutiner avsevärt så att kunderna ska få säkrare och bättre leveransprognoser av oss med detta digitala verktyg, säger Mats Hellström försäljningschef på Cementa.
Den nya webbaserade prognosportalen planeras att sjösättas under första kvartalet 2022. Där ska kunderna själva kunna lägga in sitt cementbehov och skapa prognoser. På så sätt kommer planeringen bli mer träffsäker och exakt.
– Ja, kraven på exakthet har ökat, vilket bland annat beror på att stora punktbelastningar blivit vanligare, som till exempel byggnationen av vindkraftverk. Det är helt enkelt svårare att fånga in det totala cementbehovet än tidigare, säger Mats Hellström.
Ett lärande system
Förutom en mer exakt prognos kommer det också bli lättare att uppdatera cementbehoven löpande under året, vilket gör att det successivt byggs upp en intelligens i systemet med möjlighet att se sitt faktiska uttag i jämförelse med prognosen. På så sätt byggs en uttagshistorik upp och man kan modifiera siffrorna och förbättra prognosen under hela året.
– Det ska bli en självlärande process som hela tiden förfinar prognoserna och därmed leder till exaktare prognoser, vilket behövs. Min känsla är att planeringshorisonten i branschen blir allt kortare. Det är tuffare nu och då kommer detta verktyg underlätta, menar Mats Hellström.
För att systemet ska implementeras på ett snabbt och enkelt sätt kommer alla säljare presentera prognosportalen löpande under första kvartalet. Cementa planerar även att erbjuda ett webbinarium där man ska gå igenom och presentera arbetsprocessen.
– Det här är en klar förbättring. Vi vet att prognosarbetet hittills inte varit perfekt, men nu kommer vi få säkrare och bättre leveranser av cement när detta är fullt implementerat, avslutar Mats Hellström.
-
Praktisk information
- Här når du prognosportalen
- Målet är att det ska finnas en så kallad superuser hos varje kund, som sedan får distribuera rättigheter till portalen inom sin organisation.
- Utbildningar kommer hållas under första kvartalet 2022 då alla säljare kommer presentera systemet närmare i möten med kund.
- Målet är att prognosen för andra kvartalet 2022 och framåt kommer göras i det nya systemet.